keluarga kami


aku masih mencari
ketenangan sukar untuk dimiliki
segala sial datang minggu kelmarin
membuat resah hati bergelora

bermulanya perebutan antara dua tarikh
yang disangka kosong disangka tidak
dipilihnya aku atas sebab tertentu
sudah tentu keduanya ingin pilih
malangnya hanya satu sahaja

secara tidak langsung
hati pensyarah telah disakitkan
persoalannya mana nilai murni?
keluarga aku dicaci dimaki dihina keluarga lain
walaupun kita tidak sekandung,
usahlah khianati keluarga aku
dari mana asalnya aku,
dari situ letaknya hati kepada keluarga

bertambah mulia kalau kita saling
kerana ketidak cukupan kami menambah
baik pada kelemahan anda mungkin
bukan kata kami sombong
keluarga kami kebanyakan di awan luar
di pasir pantai bersepah
tetapi masoih punya hati satu.
bukan macam anak angkat keluarga lain
semuanya masih mengharap susu disuap
mahu dekat tidak jauh
mungkin kesusahan keluarga aku susah dicerita
kerana pasti ada yang menangis

berdiam diri, mungkin sebagai abang,
aku usahakan yang termampu dan terbaik
untuk keluarga aku
keluarga dari pertama kali
pertama tahun 2009.

pendek kata,
ringkasnya,
usah usik kami, kerana keluarga ini tidak bodoh.
cumanya penilaian yang salah buat ia ralat

1 comment:

  1. hero mesti kental. sabar ya. setiap hamba-Nya pasti diuji agar kita sentiasa ingatkan Dia.

    ReplyDelete