bicara bandar sejarah

memulakan bicara seawal usia, dalam perkataan penuh cercaan
sampai cacian itu aku bukakan biar kau tersakitkan

keputusan dibuat berdasarkan konflik persekitaran
yang aku sendiri buta dalam terang
rambut lurus jadi bengkok dipukul genggaman

sepi terasa,
pudarnya oksigen Johor Bahru
aku melangkah kan ke Melaka
semuanya bermula satu ikatan yang kuat
menyatu padu, berbulatkan suara
untuk berdendang marilah ke sini, marilah.

sedih terasa,
gurauan Johor Bahru belum habis ku rasa
semuanya masa cepat menyuruh
angkat kaki semula ke Melaka
bas yang dikejar telah pergi
tak kembali.

banyak fikir untuk aku teruskan kehidupan ini
semuanya berteraskan keadaan dan masalah
kalau berat, aku ketepikan dan ringan aku selesaikan
semuanya dalam genggaman yang mana akan ku lumat habis
biar nyawa tidak bercerai badan dalam lingkungan seribu hasta
dalam pada itu,
aku berdiam dalam diri aku
dan membiarkan yang lainnya memberi nasihat

'usah lupa asal usul, ingat dari dulu' - kata seorang perempuan kalis peluru

takkan pernah aku lupa segalanya
biarlah mereka kata pandang toleh atas, bahu tak bertepuk tampar
dalam hati kita tunduk berharap,
semoga rindu keruan tidak keruh semakin rindian.

perkara mersana, perkara sia - sia tolak jauh - jauh
simpan niat dalam hati
walau wisel berbunyi tiupan tamat, bukan bermakna kita menang
tetapi persedian untuk ke peringkat lebih tinggi.

jangan angankan kenyataan selagi belum di genggaman.


1 comment:

  1. akhirnya keluar jugak dia ni merantau dari Johor kesayangan dia tu

    ReplyDelete