raja mimpi buruk


mimpi yang kita peroleh tak selalu gembira
macam kita senyum segenap hari
bukan senyuman lebar itu menandakan hati di dalam lebar
burung di hati berdarah, malu meluahkan. perkara biasa

pernah aku mimpi,
aku kenal erti penyesalan.
sangat - sangat dan aku faham erti penyesalan itu. bukan semua sesalan aku buat, aku rancang. tapi kau mesti faham erti pengalaman. pengalaman kadang bukan disengajakan cumanya diambil sebagai mimpi.

aku menyesal dalam mimpi aku
kemaafan aku dendam yang terindah.
hari ini aku bermimpi tentang penyesalan, esok lusa menyesal masuk dalam mimpi aku lagi ke?
khuatir memikir, tiada cara selain hibernasi, melepaskan melalui titis - titis peluh dan selebihnya aku serahkan pada Maha Kuasa.
aku berhak hadapi kemurungan. mungkin sekecil perbuatan membuat kita menyesal.
perbuatan aku, bukan sekecil sehinggakan hati terguris luka
mengambil masa bukan sekejap
tapi dalam mimpi aku, ianya sekejap
cumanya itu hanya mimpi.
mungkin hari ini tiada kegembiraan untuk kita, tapi hari esok, siapa dapat lihat taji di kaki kita?
mungkin benar mimpi itu.
aku tidak rasuk dengan karut lagi. mimpi itu nyata buat aku sedar dan menyesal dalam aku
walau kasarnya sudah lenyap mimpi itu, tapi penyesalan aku hadapi
biarlah aku simpan dalam mimpi - mimpi yang lain.
merajai mimpi yang tidak indah,
itu aku
maafkan aku.

aku raja mimpi buruk pada kau.

aku raja mimpi buruk pada semua orang.
maafkan aku


p/s : hari yang kita rasa akan bahagia sebenarnya bukan

No comments:

Post a Comment