takdirnya begitu

sekarang aku punya masa untuk balik rumah. jam kelihatan lima pagi. bukan mudah untuk melelapkan, memejamkan, berangan - angan lalu tertidur lekas. bukan sengaja untuk tidur lewat. perjanjian esok, aku tidak pasti bahawa aku mampu penuhi. ternyata aku ngantuk teramat sangat.

perjuangan rakan sebaya aku, sebagai kawan tidak mampu aku biarkan sahaja. bukan aku hendak sembunyikan segala, tapi itu dah takdir.
aku tahu, dalam seminggu berapa banyak kau merana. harapnya esok, aku mampu bangun untuk penuhi hajat.
tapi sungguh aku tak tipu.
aku ketiduran selepas subuh dan sukar untuk bangun pada masa itu. aku benar - benar mintak maaf.
cumanya sebelum tidur, aku cuma ada diri aku
cuma diri aku ini tiada gunanya.
kerana apa? kerana aku tidak bisa diharapkan.
maafkan aku.
aku berfikir sejenak, kalau aku tak bangun esok pagi, tentu aku dipersalah.
memang benar salah itu tuding pada aku.
aduh. mengeluh. kenapa mata, kenapa? tolong rakan, sudah selesai. kini masa untuk tidur.
lampu semuanya dah padam. hanya terdengar bunyi rakan - rakan sebilik berdengkur. ternyata mereka sudah lena dari awal lagi.
aku cuba pejam mata.
aku tahu apa akan jadi esok.
maafkan aku.



p/s : ia tertakdir begitu. pendek dan pantas

No comments:

Post a Comment