penjajahan janji

"aku pegang janji aku" - Alang Budiman

bukan sebarang ayat yang dicakap, sampai bertahun lama janji itu dikota
mungkin caranya berbeza, bahagianya berbeza,
kawalan amarah perasaannya diluar batasan,
dan aku menyimpan amarah sampai tenat migrain ke sakit kepala

8 jam berlalu lepas, 8 jam berlalu sekarang dan 8 jam akan datang,
bukan terhandal, bukan menilik, cuma senyum walau belum pun melangkah
itu yang paling dekat sebenarnya
dan yang paling jauh adalah menoleh belakang
benar semuanya sampai tersenyum titisan itu

melihat lakonan pentas dalam filem pun air mata ini menitis
apatah lagi melalui dalam perkara batasnya pendirian
kemakmuran belum menjamin kebahagiaan hidup
begitu juga kesenangan belum mematikan langkah mencari senyum

kan aku dah kata,
'aku pegang janji aku, aku tunggu'
caranya pasti berlainan
cumanya maksud 'chori - chori chupke - chupke'
memberi satu amaran dalam bentuk kebaikan

hidup bukan dalam filem,
hari ini kita 21tahun 1 hari, esok kita 21tahun 2 hari dan seterusnya
dalam lakonan filem,
hari ini kita 21tahun 1 hari, esok kita 30tahun 1 hari
mana hilang 9 tahun penjalanan?
sebenarnya lama penjajahan kita waktu itu, bukan?
kenapa disingkatkan sampai tiada kejutan?

kita berlakon dalam arena yang mengawal adalah Tuhan
terima takdir, dan teruskan penjajahan

No comments:

Post a Comment